söndag 16 december 2012

Snögubbar, Jullådor och Saffranskladdkaka

Dom här fina gubbarna stod på gården när jag och tjejerna kom hem i lördags efter en dag hos mormor & morfar, gissa om det blev glada skratt i bilen när vi fick syn på dom:) 


Här en bild på Saffranskladdkakan med vit chocklad, den är väldigt fin och jag tror att jag gillar den mer och mer:) Den är i allafall perfekt att bjuda på så här års...serverade den tillsammans med vaniljglass och pepparkaks kross. 



Jag och tjejerna åkte tidigt på lördagsmorgonen till mina föräldrar, det var dags för dom traditionella jullådorna.  Förr om åren så var det min farmor som gjorde dessa, men nu är det vi själva, det tog lite tid innan vi lärde oss men nu smakar dom mycket likt hennes :) Det blir inget ordentligt julbord utan Kålrotslådan, morotslådan och leverlådan.



Kålrotslåda...

 Retro köksassistent
Den här köksmaskinen har hängt med i många år...tror den är köpt -89, och den fungerar klockrent än i dag:)


Morotslåda...hann inte fota den i färdigt skick, och leverlådan var inte heller klar så den visar jag en annan gång då den inte riktigt ser så aptitlig ut innan den gräddats, mald lever blandat med ris mm :)
Trevlig 3:e advent!


2 kommentarer:

  1. Hallo där hemma i huset! Vad gott det är med hemgjorda låder! Tur att det finns folk som har intresse och ork att göra. Klart godast när man gör själv! Pitä syödä niitä sit paljon! Det blev en hemlig medelande ;-):-P Ha det bäst! Kram// pätkä S!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det! Hemma gjorda slår dom köpta med hästlängder:) Klart vi ska äta ordentligt av dom på julafton, det är ju maten en annan ser fram emot :) Kram på dig med! / Katja

    SvaraRadera