tisdag 8 januari 2013

Bokeh Foto & resfeber :)

Igår så provade jag och mannen att fota lite, måste bara visa några av bilderna då jag tycker att dom blev himla fina om man får säga det själv :) Idag är det bara 2 dagar kvar tills vi åker, nu börjar resfebern komma.
Våra vänner är redan på plats och vi har fått höra att det är helt underbart fint...känns helt overkligt egentligen. Nu ska jag gå igenom packningen och känner jag mig själv rätt så hinner jag nog göra det en gång till innan avresa på :). 
För att kunna fota Bokeh bilder krävs det lite teknik, och ett bra objektiv och att man använder ett kort Skärpedjup. 
  • Vi använder här ett 50mm objektiv från canon.
  • Använde objektiv locket som mall. 
  • Vi klippte ut en mall från en mörkare tapet som vi hade.
  • Sen såg vi till att den täckte framsidan på objektivet.
  • Ställer in Bländaren (AV) Så lågt det går idetta fall 1.8.
  • Vi klippte ut ett hjärta i mitten på mallen. och började sedan fota.
  • Ljus slingor fungerar bra att använda och blir fina Bokeh av.

Om någon vill testa och behöver tips så fråga på :)





2 kommentarer:

  1. Hej Katja,

    Bra bilder, verkligen fina, ni kan det där för alla bilder är så bra och det är alltid kul o läsa en blogg med riktigt fina och genomtänkta bilder :)
    Från en sak till en annan, skulle ni kunna ge mig tips om hur jag gör min egen favicon för din är så fin!? :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har skickat iväg ett mail till dig :)

      Radera